پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (۱۹۹۰)

امتیاز 2.91 ( 220 رای )

در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۹ آذر ۱۳۹۶
نوع فایل
word
حجم فایل
30 کیلوبایت
تعداد صفحه ها
3 صفحه
تعداد بازدید
3550 بازدید
۱۰,۰۰۰ تومان

پرسشنامه “رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (۱۹۹۰)”

پایایی: دارد

روایی: دارد

نحوه امتیازبندی: دارد

نحوه تفسیر نتایج: دارد

تعداد مولفه: ۵ مولفه (نوعدوستی، وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت مدنی، احترام و تکریم)

تعداد سوال: ۲۰

مقایس اندازه گیری: پنج ارزشی لیکرت

تعداد صفحات: ۳

منبع: دارد

گارانتی: دارد

نوع فایل: word


رفتار شهروندی سازمانی:

مفهوم رفتار شهروندی سازمانی OCB=(ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR) اولین بار توسط باتمان و ارگان در اوایل دهه‌ ۱۹۸۰ میلادی به دنیای علم ارائه شد.

تحقیقات اولیه‌ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیت ها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند، اما اغلب نادیده گرفته می‌‌شد.

این رفتارها با وجود اینکه در ارزیابی های سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه گیری می‌‌شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می‌‌گرفتند، اما در بهبود اثربخشی سازمانی مؤثر بودند (بینستوک و همکاران، ۲۰۰۳ ؛۳۶۰).

این اعمال که در محل کار اتفاق می‌‌افتند را اینگونه تعریف می‌‌کنند:
«مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش های سازمان‌ می‌‌شوند.» (اپل بام و همکاران،۲۰۰۴ ؛۱۹).
به عنوان مثال یک کارگر ممکن است نیازی به اضافه کاری و تا دیر وقت در محل کار ماندن نداشته باشد، اما با وجود این برای بهبود امور جاری و تسهیل شد جریان کاری سازمان، بیشتر از ساعت کاری رسمی خود در سازمان می‌‌ماند و به دیگران کمک می‌‌کند (کروپانزانوو بیرن،۲۰۰۰؛۷)
ارگان همچنین معتقد است که رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً به وسیله سیستم های رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما با این وجود باعث ارتقای اثر بخشی و کارایی عملکرد سازمان می شود (کوهن و کول،۲۰۰۴؛۳۸۶).

این تعریف بر سه ویژگی اصلی رفتار شهروندی تاکید دارد:

  • اول اینکه این رفتار باید داوطلبانه باشد یعنی نه یک وظیفه از پیش تعیین شده و نه بخشی از وظایف رسمی فرد است.
  • دوم اینکه مزایای این رفتار، جنبه سازمانی دارد
  • ویژگی سوم این است که رفتار شهروندی سازمانی ماهیتی چندوجهی دارد.
  راهنمای خرید:
  • در هنگام خرید هرگز از V.P.N استفاده نکنید.
  • خریدار مکلف است قبل از هرگونه خرید، قوانین و مقررات سایت را با دقت مطالعه کند.
  • خریدار مکلف است قبل از هرگونه خرید، مشخصات و پیش‌نمایش محصول را با دقت مشاهده و سپس اقدام به خرید نماید.
  • اگر مشاهده پیش‌نمایش محصول، به تصمیم خرید شما کمک نکرد، قبل از خرید به پشتیبانی جهت دریافت مشاوره مراجعه کنید.
  • محصولات "حامیان دانشجویی" با کیفیت بسیار عالی و کاملا متفاوت با سایر محصولات موجود در فضای مجازی می‌باشند.
  • تمامی قیمت‌ها به تومان هستند.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد و یک ایمیل حاوی فاکتور خرید و لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه Spam یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید؛ (خرید مجدد انجام ندهید) نگران نباشید؛ از طریق پشتیبانی (کلیک کنید) اطلاع دهید که طی کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل بوجود آمده را برای شما برطرف خواهیم کرد.