پاورپوینت روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق

امتیاز 3.01 ( 1188 رای )

در حال بارگذاری
۲۸ آذر ۱۳۹۷
PowerPoint - Zip
1 مگابایت
32 اسلاید
۲۸,۰۰۰ تومان
خرید

پاورپوینت “روایی و پایایی” ابزار در تحقیق

جزئیات: تعاریف، انواع روایی، انواع پایایی، انواع طبقه بندی و..

مناسب درس: روش تحقیق – روش پژوهش – سمینار

تعداد اسلایدها: ۳۲

مناسب دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

گارانتی: دارد


توضیحات پاورپوینت روایی و پایایی:

روایی:

آیا ابزار، آنچه را که می خواهد بسنجد، می سنجد؟

مثال: خوشنودی معلمان از شغل خود را با پرسشنامه ای به نام رضایت شغلی باید سنجید. سنجش میزان خوشنودی معلمان را با پرسشنامه رفتارشهروندی سازمانی نمی توان سنجید.

مثال: آزمون شوت فوتبال (ضربه پنالتی) را باید با استفاده از توپ فوتبال و ضربه به آن سنجید. استفاده از توپ بسکتبال، روا نیست و ابزار روایی ندارد.

روایی میزانی است که یک مفهوم، نتیجه‌گیری یا سنجش به درستی بر مبانی اش منطبق است و احتمالاً صحت تناظر آن با جهان واقعی را نشان می‌دهد.

روایی یک ابزار اندازه‌گیری (به عنوان مثال، یک آزمون در آموزش) درجه ای است که ابزار آنچه مدعی سنجش آن است را اندازه‌گیری می‌کند.

روایی بر قدرت مجموعه انواع مختلف شواهد (به عنوان مثال روایی صورت، اعتبار سازه و غیره) مبتنی است که جزئیات بیشتر آن در زیر شرح داده شده‌است.

روایی کاربرد ویژه ای بنام روایی آزمون دارد: “درجه ای که شواهد و نظریه از تفسیر نمرات آزمون پشتیبانی می‌کنند” (“ناشی از استفاده پیشنهادی از آزمونها”).

و کمک خواهد کرد که اطمینان حاصل شود که محققان از روشهایی استفاده می‌کنند که نه تنها اخلاقی و مقرون به صرفه هستند.

بلکه تضمین خواهد کرد که روش‌ها یی انتخاب شوند که با استفاده از آن واقعاً همان ایده یا ساختارهای مورد نظر اندازه‌گیری شود.

دو جنبه روایی:

  1. روایی درونی (ابزار همان چیزی را که گمان می کنیم، محاسبه می کند. میزان دقت بالا، کنترل متغیرهای ناخواسته)
  2. روایی بیرونی (با حجم نمونه سروکار دارد و هرچه تعداد بیشتر باشد قابلیت تعمیم پذیری به جامعه را دارد)

انواع روایی:

  1. سازه: (دقت عملیاتی کردن یک سازه)
  2. صوری: (سئوالات آزمون تا چه حد از نظر ظاهری شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه‌گیری آن تهیه شده‌اند)
  3. محتوایی: (تمامی جنبه‌های مختلف سازه‌ی موردنظر توسط متخصصین در نظر گرفته می شود)
  4. پیش بین: (چیزی است که به لحاظ نظری باید قادر به پیش‌بینی آن باشد)
  5. همزمان: (رابطه بین دو آزمون به طور همزمان تعیین می‌شود)
  6. وابسته به ملاک: (ابزار اندازه گیری ساخته شده با یک یا چند ملاک مقایسه می‌شود)
  7. همگرا: (از طریق همبستگی نمره‌های یک ابزار با با نمره‌های ابزارهای دیگری که همان سازه را اندازه می‌گیرند)
  8. واگرا: (اگر یک ابزار چیزی را اندازه‌گیری کند که با خصایصی که به وسیله سایر ابزارها اندازه‌گیری می‌شود، تفاوت داشته باشد)

منبع مطالب روایی:

  • شریفی، حسن پاشا و شریفی، نسترن (۱۳۹۳). اصول روان‌سنجی و روان آزمایی. تهران: انتشارات رشد. چاپ دوم.

یک پرسشنامه می تواند روایی نداشته باشد اما نمی تواند پایایی نداشته باشد!

(با توپ فوتبال هم میشود پنالتی بسکتبال زد!)


پایایی:

یک اندازه‌گیری یا سنجش در صورت تولید نتایج مشابه در شرایط ثابت از پایایی بالایی برخوردار خواهد بود.

اگر روند آزمایش با گروهی از برگزارکنندگان آزمون تکرار شود، اساساً همان نتایج به دست می‌آید.

انواع مختلفی از ضرایب قابلیت اطمینان، معمولاً برای نشان دادن میزان خطا در پایایی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، اندازه‌گیری قد و وزن افراد پایایی بالایی دارد. چون که هر بار آزمون گرفته شود، اعداد یا همان اعداد قبلی هستند یا بسیار نزدیک.

انواع پایایی:

  1. همسانی درونی: (توسط آزمون آلفای کرونباخ سنجیده می شود. میزان همبستگی میان متغیرهایی که سازه یا مقیاس مورد نظر را می سازند)
  2. دونیم کردن: (توسط آزمون اسپیرمن-براون و یا گاتمن سنجیده می شود. میزانی از همسانی دو مجموعه از آیتم ها که هدف واحدی را اندازه گیری می کنند، ارزیابی می شود)
  3. آزمون-بازآزمون: (نسخه از پایایی دونیم کردن است و توسط اسپیرمن-براون سنجیده می شود. ثبات اندازه گیری ها را در طول زمان بررسی می کند)
  4. درون رده ای: (برای ارزیابی میزان توافق دو یا تعدا بیشتری از ارزیاب ها در اندازه گیری یک متغیر کمی استفاده می شود)

منبع مطالب پایایی:

  • روش ها و تحلیل های آماری با نگاه به روش تحقیق. نویسندگان: دکتر ابراهیم حاجی زاده و دکتر محمد اصغری. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
  راهنمای خرید:
  • محصولات "حامیان دانشجویی" با کیفیت بسیار عالی و کاملا متفاوت با سایر محصولات موجود در فضای مجازی می باشند.
  • مشخصات هر محصول را با دقت مطالعه فرمائید سپس اقدام به خرید نمایید.
  • قبل از نهایی کردن خرید خود، حتما از مطالب مشابه در سایت نیز دیدن نمایید.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد، بنابراین ایمیل خود را با دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه Spam یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید؛ نگران نباشید؛ از طریق پشتیبانی واتساپ (کلیک کنید) اطلاع دهید که طی کوتاه ترین زمان ممکن مشکل بوجود آمده را برای شما برطرف خواهیم کرد.